2012. november 27., kedd

Számszomszédok, kerekítés

A számszomszédok, kerekítés, becslés nagyon fontos ismeretanyag, egymásra épül, és ha nem sajátítja el mindenki 100 százalékosan az alapokat, nem tud mire építeni.

Tavaly könnyen ment a tízes számszomszédok felismerése, az idén a háromjegyű számokkal már nehezebb volt. Bevetettem a korábbi ötleteimet, megtanultuk a dalocskát, amiről már itt írtam, használtuk a számegyenest, az ujjainkat, az alábbi feladatlapot, a táblán színes krétákat, de 1-2 tanuló még mindig nem értette.


                                   


Van egy új tanítványom is két hete, miatta újra kezdtem az egészet. (Biztos az ő iskolájukban még nem tanulták, vagy ő nem figyelt, a lényeg, hogy nem tudta.)

Az alábbi módszert egyszerűségében rejlik a nagyszerűsége. A Mozaik tankönyvkiadó Matematika tankönyvéhet kiadott egy készletet, melyben különböző színű lapokon vannak a százas (zöld), tízes (piros) és egyes (kék) számjegyek.

Ezeket feltettem a táblára, és amikor a szám tízes szomszédait kerestük, egyszerűen arrébb húztam az egyeseket, a százas szomszédnál az egyeseket és a tízeseket. Csak a százas maradt. Most már értem, ragyogott fel kis tanítványom szeme, és bár néha téved, tényleg érti. A nagyobb szomszédot egyszerűen elintézzük, hogy ami utána jön, az lesz az.




Tudom, nem teljesen precíz a megfogalmazás, de a lényeg, hogy a gyerek megértette. Aztán majd lesz ideje megtanulni, hogy van, amikor nem így járunk el.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése