2013. február 26., kedd

Mondókák, versek a szófajok gyakorlásához

 A múlt héten az igazgatóhelyettes jött hozzám magyar órát látogatni. Mivel egyébként is játszunk minden órán egy kicsit, már ha a tananyag is megengedi, így ezen az órán is így történt. De hogy az osztályomnak is mutassak valami újat, tréfás versikékkel készültem, melyből kiderült, hogy mennyire oda kell figyelni a fülünkre, mert mást jelent a HASAL, mint a HASSAL például.  A mondókák ebből a könyvből valók:





5.o. Szótagszám:80, dikt.: kb 7 perc




Nosztalgiázva olvastam a Kalevala részletét, nagyjából be is ugrottak a sorok, mivel annak idején, cirka 35 éve nekünk ezt meg kellett tanulni, sok más egyéb klasszikussal együtt. (A múlt idejű igék gyakorlásánál  vettem hasznát.)










A könyv egyébként 1977-es kiadású, az 1978-as új tankönyvekhez készült, ami felváltotta az 1963-as kiadásúakat. Amin mosolyogtam, és ezért is hagytam ott a perceket, hogy ezeket a szövegeket felső tagozatos gyerekeknek diktálták, elég sok időt adva rá.  Némelyik szöveg túlságosan "építő jellegű", de ugye még a régi rendszerből való. Amikor nem csak oktatni, hanem nevelni is kellett. Ízelítőül még itt van néhány oldal. 










1 megjegyzés:

  1. Nagyon édes mondókák! El is olvastuk Lizivel...( olyan aranyos volt, ahogyan bólogatva olvasta, koncentrált a szavakra ) Diktálásra most nem vettem rá...1 hete itthon van, beteg...jól kiesik a ritmusból, de reméljük jövő héten gyorsan alkalmazkodik a változásokhoz!
    Köszönjük, hogy elolvashattuk! Olvasni azt nagyon szeret!
    Szép napot kedves Sucika!

    VálaszTörlés