2014. február 24., hétfő

Ötletek a törtek tanításához

Holnap a törtek jönnek ismét matek órán. Kíváncsi vagyok, hogy mennyire fog gondot okozni, mivel tavaly elég jól értették. Azért mondom ezt, mert az írásbeli osztás is az első órán ment a legjobban. Persze a feladatok is egyszerűek voltak, aztán egyre nehezedtek. Végül mindenki belejött, 2-3 gyereknek okoz még továbbra is gondot, de remélem egy kis gyakorlás után, mire jön a dolgozat, nekik is fog menni.

Most viszont, hogy jól kezdjük a témát, előkerestem néhány olyan ötletet, amit már korábban találtam és mentettem a gépemre.

Kezdésnek, mintegy ismétlésként kapnak majd a gyerekek egy olyan lapot (amit itt most színesben láthattok), ahol kiszínezik az egyes törtrészeket, majd össze is hasonlítják őket.

Forrás


Ha valaki a körformát szereti, olyat is találhat. Ennél a megoldásnál az tetszik, hogy az egyes részek minden egyes törtnél ugyanolyan színűek ( 1. rész kék, a 2. rész piros, 3. zöld, stb.) és így látszódik, hogy minél több részre osztjuk a tortánkat, annál kisebb cikk jut egy-egy gyereknek. (Tavaly is dolgoztunk hasonlóval, de ott egyszínű volt egy-egy kör.)

Az egyenlő törtek felismeréséhez találtam egy nagyon jó kis dolgot. Lehet, hogy ti ismeritek, de én nagyot néztem, mikor ennél a témánál megláttam. Nem más, mint a szorzótáblás számtábla.  Nekünk 10-es van, de a megértéshez az is bőven elég.
Ahogy a kép mutatja két sor tartozik össze, és az egymás melletti törtszámok az egyenlőek. Jól látszódik, hogy 1/2 = 2/4 = 3/6, stb. 2/3 = 4/6 = 6/9.

Forrás


Ha ez már megy, vagy nem megy és éppen gyakorolni szeretnénk, jöhet néhány színezős feladat. Vannak közte könnyebbek és nehezebbek is. Ki hol tart éppen. De az előző számtábla segítségével nem lesz nehéz megoldani.

Forrás



Olyan feladattal még nem találkoztam a könyvünkben, ahol több lehetőség közül kellett volna kiválasztani a helyes megoldást. Ez is érdekes lesz a gyerekek számára.

Forrás


Forrás




Végül a Pinterest-en találtam ezt a fát, ami annyira egyszerű és mutatós. Ez alapján biztosan mindenki fogja érteni az egész és a tört fogalmát. (Persze létezik háromfelé ágazó fa is, csak el kell készíteni.)

Forrás



Remélem találtatok hasznosítható ötletet, és ki is próbáltok majd egyet-kettőt!
Jó tanulást, jó játékot!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése