2017. november 20., hétfő

Számok bontása játékosan 1. osztályban

Amikor szeptemberben elkezdtem az első - második osztályt, megfogadtam magamnak, hogy minden tananyaghoz teszek fel valami módszertani útmutatót, ami segítheti a pedagógus kollégák munkáját, és talán a szülők is kapnak egy kis mankót, a gyermekeikkel való foglalkozáshoz. 
Aztán a mindennapok közbeszóltak. Így néhány dolog lemaradt, de talán mostantól több időm lesz a posztok megírásához, és az általam használt ötletek megosztásához. 

Mivel még csak az ötös számkörben dolgozunk, szerencsére nem akadt probléma az elsősöknél, ügyesen veszik az akadályokat, de azért egy kis játék itt is jól jöhet, amitől jobb kedvvel dolgoznak.
Egy külföldi oldalon találtam egy otthon készített eszközt a számok bontásához, amit gondoltam, elkészítek én is. Akkor lementettem valahová az ötletet, de sajnos nem tudom, hogy hová, így mikor később el akartam készíteni sehol sem találtam a forrást. Így az emlékeim alapján próbáltam összehozni valamit.






Egy kávés poharat használtam a "gépemhez", amit két részre osztottam egy kartonlappal. Egy-egy tanuló mindig annyi papírgolyót dobott a pohárba a műanyag fedőn keresztül, amelyik számot éppen bontottuk, majd a fedelet levéve láttuk, hogy a "gép" hogyan bontotta ketté.




Utána leírtuk a bontásokat a füzetbe. Elég sokat kellett sajnos dobni, hogy minden lehetőség bejöjjön, így tovább gondolkodtam, míg egy pofon egyszerű dolog jutott az eszembe. 

Ismeritek azt a találós kérdést, hogy: Ha feldobod fehér, ha leesik sárga. Mi az? Erről jutott eszembe a legegyszerűbb bontásos játék. Korongokat veszünk a kezünkbe, annyit, amelyik számot éppen bontani szeretnénk. Feldobjuk, és miután leesnek a padra, megszámoljuk, hogy mennyi közülük a piros, és mennyi a kék. Így különbséget tudtunk tenni a 2+3 és a 3+2 között. 





Ha tetszik az ötlet, próbáljátok ki Ti is!

Jó játékot, jó tanulást!



2 megjegyzés:

  1. Az a pohárgép szuper! Ki fogjuk próbálni majd. A korongos trükköt szoktam használni, imádják a kölykök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, tetszeni fog nektek. A korongos dolog csak most jutott eszembe. Mindig a legegyszerűbb dolgok a legjobbak. :))

      Törlés